۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

دولت هيچ منفعت سياسي در افزايش قيمت ارز و سکه ندارد

ایلنا: رئيس کل بانک مرکزي با تاكيد به اينكه افزايش قيمت سکه و ارز تنها يك حباب است، گفت: دولت هيچ منفعت سياسي در افزايش قيمت ارز و سکه ندارد و اين افزايش قيمت با اراده دولت انجام نشده است. 

به گزارش ایلنا، محمود بهمني در حاشيه جلسه غيرعلني امروز-يكشنبه- مجلس در مورد برخي اظهارنظرها درباره سکوت دو هفته‌اي دستگاه‌هاي اجرايي در قبال نوسانات بازار سکه و ارز گفت: دولت نه تنها در اين رابطه هيچ سکوتي نكرد بلكه بعد از اتخاذ تصميم لازم، بانك مركزي آن را اعلام کرد. 

وي گفت: در حالي كه قيمت‌هاي واقعي، ارقام ديگري بودند، عده‌اي از آقايان حبابي را در بازار ايجاد کردند و مرتب به آن دامن مي‌زدند درحاليكه وقتي اين افراد مي‌ديدند كه بانک مرکزي سکه را به قيمت 546 هزار تومان مي‌فروشد، بايد دست از اقدامات نادرست خود برمي‌داشتند اما اين‌کار را نكردند. 

بهمني، همچنين در واكنش به اظهارنظرهاي ديگري مبني بر تاخير رئيس جمهور در امضاي مصوبه افزايش نرخ سود بانکي، تصريح کرد: بالاخره اين مصوبه اعلام شد که به واسطه آن، بانک‌ها مي‌توانند نقدينگي موجود در جامعه را جمع آوري کنند؛ اين مسئله موجب کاهش شديد قيمت سکه و ارز در بازار مي‌شود. 

وي با بيان اينکه بانک مرکزي براي افزايش نرخ سود بانکي به مصوبه شوراي عالي پول و اعتبار احتياج داشت، ادامه داد: بعد از تصويب اين مصوبه، بايد پروسه‌اي طي مي‌شد تا در نهايت به امضاي رئيس جمهور مي‌رسيد و هيچ تعمدي در تاخير امضا و ابلاغ آن وجود نداشت. 

رئيس کل بانک مرکزي در مورد تعيين مبلغ 695 هزار تومان براي پيش فروش سکه گفت: نرخ سکه بر مبناي قيمت بازار جهاني تعيين مي شود که اين مبلغ دائم در نوسان است، از اين رو در صورت كاهش قيمت جهاني طلا، بانک مرکزي نيز قيمت پيش فروش سکه را کاهش خواهد داد. 

وي با بيان اينکه تصميم گيري درباره قيمت پيش فروش سکه هر هفته انجام مي‌شود، گفت: دولت هيج منفعت سياسي در افزايش قيمت ارز و سکه ندارد و به هيج عنوان افزايش قيمت سکه و ارز با اراده دولت انجام نشده و نخواهد شد چرا كه پول آن به جيب دولت نمي‌رود. 

بهمني اظهار كرد: تعيين قيمت سکه و ارز به صورت دستوري نخواهد بود، بلکه بانک مرکزي سکه و ارز را با قيمت جهاني مي‌فروشد و بازار نيز مجبور است خود را با اين مسئله تطبيق دهد، از اين رو کساني که در بازار آزاد اقدام به خريد خارج از چارچوب تعيين شده مي‌کنند، قطعاً ضرر خواهند کرد. 

هیچ نظری موجود نیست: