۱۳۹۰ مهر ۲۸, پنجشنبه

جشن مهرگان و فستیوال چندفرهنگی کویینزلند استرالیا


گزارشی از دو رویداد فرهنگی در کویینزلند – استرالیا
کانون ایرانیان کویینزلند در کنار برنامه های عادی خود در زمینه های فرهنگی, هنری, ورزشی در دو فستیوال بزرگ هم بخوبی درخشید و نمونه هایی از فرهنگ ایران زمین را به نمایش گذاشت.











جشن مهرگان
در این فستیوال ویژه  ایرانی که در روز شنبه, هشتم ماه اکتبر در کویین مال شهر بریزبین انجام شد, جمعی از هنرمندان کشورمان شرکت کرده و به شناساندن قسمت هایی از هنر و تمدن ایران پرداختند. در بخشی از برنامه, هشت ساز مختلف ایرانی معرفی گردید و در قسمت های بعدی, قطعاتی از موسیقی سنتی, بومی, و همچنین پاپ اجرا گردید که با همراهی و تشویق بینندگان ادامه یافت.
در بخش موسیقی بومی با الهام از طلوع و غروب خورشید, برنامه  با اجرای قطعاتی از موسیقی خراسان آغاز شد و در انتها نمونه هایی از آهنگ ها و ملودی های استانهای غربی کشورمان و از جمله کردستان نواخته شد که با رقص و پایکوبی بازدیدکنندگان به اوجی از جذابیت و زیبایی رسید.
 نمونه ایی ازهنرهای خطاطی, قالبافی, و صنایع دستی نیز معرفی و مورد توجه فراوان قرار گرفت.
معرفی مشاهیر ایران و از جمله بزرگانی چون مولانا و حافظ از دیگر اهداف این جشنواره بود.
فستیوال چند فرهنگی کویینزلند
در این فستیوال سالیانه که بزرگ ترین جشنواره ایالتی نیز می باشد, غرفه های ایران بخوبی درخشیدند. در غرفه ایران شناسی, نمونه های فراونی گردآوری شده بود تا در کنار بروشورهای رنگین و پرمحتوا و نیز نمایش فیلم های متناسب, اطلاعات مفیدی در مورد مشخصات اقلیمی, پیشینه تاریخی, نام آوران علمی, فرهنگی و هنری و نیز هنرهای سنتی و معاصر در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.
برپا کردن دار بزرگ قالی بافی و نشان دادن چگونگی بافت فرش جذابیت خاصی داشت. کارگاه خطاطی هم پر رونق بود و نام های فراوانی بخط فارسی بر روی صفحاتی زیبا نقش بست تا زینت بخش خانه ها گردد. خانم آنا بلای, نخست وزیر ایالت کویینزلند, از جمله کسانی بود که در فستیوال سال قبل در صف  ایستاد تا نامش بخط نستعلیق نوشته شود.
 در گوشه ای از غرفه هم یکی از نوازندگان هنرمند, به آرامی سه تار می نواخت و بر لطف و صفای محیط می افزود.
میز کتاب هم مجموعه ای را تشکیل میداد که علاوه بر شناساندن کشورمان به غیر ایرانیان, برای بالابردن اطلاعات کودکان و نوجوانان نسل دوم هم تلاش میکرد.
معرفی آش رشته و کباب کوبیده هم صفی طولانی در مقابل غرفه خوراک ایرانی درست کرد و برای بسیاری خاطره انگیز شد.
هنرمندان ایرانی هم با اجرای چند قطعه موسیقی در این فستیوال شرکت کردند
بخشی از موسیقی محلی که با سازهای دف و دهل اجرا گردید با استقبال فراوان روبرو شد 


این جشنواره در روز یکشنبه, شانزدهم اکتبر در پارک بزرگ و زیبای رما استریت و در یک روز زیبای بهاری, برگزار گردید.

هیچ نظری موجود نیست: