۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

۱۳۹۰ مهر ۲۸, پنجشنبه

جشن مهرگان و فستیوال چندفرهنگی کویینزلند استرالیا


گزارشی از دو رویداد فرهنگی در کویینزلند – استرالیا
کانون ایرانیان کویینزلند در کنار برنامه های عادی خود در زمینه های فرهنگی, هنری, ورزشی در دو فستیوال بزرگ هم بخوبی درخشید و نمونه هایی از فرهنگ ایران زمین را به نمایش گذاشت.











جشن مهرگان
در این فستیوال ویژه  ایرانی که در روز شنبه, هشتم ماه اکتبر در کویین مال شهر بریزبین انجام شد, جمعی از هنرمندان کشورمان شرکت کرده و به شناساندن قسمت هایی از هنر و تمدن ایران پرداختند. در بخشی از برنامه, هشت ساز مختلف ایرانی معرفی گردید و در قسمت های بعدی, قطعاتی از موسیقی سنتی, بومی, و همچنین پاپ اجرا گردید که با همراهی و تشویق بینندگان ادامه یافت.
در بخش موسیقی بومی با الهام از طلوع و غروب خورشید, برنامه  با اجرای قطعاتی از موسیقی خراسان آغاز شد و در انتها نمونه هایی از آهنگ ها و ملودی های استانهای غربی کشورمان و از جمله کردستان نواخته شد که با رقص و پایکوبی بازدیدکنندگان به اوجی از جذابیت و زیبایی رسید.
 نمونه ایی ازهنرهای خطاطی, قالبافی, و صنایع دستی نیز معرفی و مورد توجه فراوان قرار گرفت.
معرفی مشاهیر ایران و از جمله بزرگانی چون مولانا و حافظ از دیگر اهداف این جشنواره بود.
فستیوال چند فرهنگی کویینزلند
در این فستیوال سالیانه که بزرگ ترین جشنواره ایالتی نیز می باشد, غرفه های ایران بخوبی درخشیدند. در غرفه ایران شناسی, نمونه های فراونی گردآوری شده بود تا در کنار بروشورهای رنگین و پرمحتوا و نیز نمایش فیلم های متناسب, اطلاعات مفیدی در مورد مشخصات اقلیمی, پیشینه تاریخی, نام آوران علمی, فرهنگی و هنری و نیز هنرهای سنتی و معاصر در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.
برپا کردن دار بزرگ قالی بافی و نشان دادن چگونگی بافت فرش جذابیت خاصی داشت. کارگاه خطاطی هم پر رونق بود و نام های فراوانی بخط فارسی بر روی صفحاتی زیبا نقش بست تا زینت بخش خانه ها گردد. خانم آنا بلای, نخست وزیر ایالت کویینزلند, از جمله کسانی بود که در فستیوال سال قبل در صف  ایستاد تا نامش بخط نستعلیق نوشته شود.
 در گوشه ای از غرفه هم یکی از نوازندگان هنرمند, به آرامی سه تار می نواخت و بر لطف و صفای محیط می افزود.
میز کتاب هم مجموعه ای را تشکیل میداد که علاوه بر شناساندن کشورمان به غیر ایرانیان, برای بالابردن اطلاعات کودکان و نوجوانان نسل دوم هم تلاش میکرد.
معرفی آش رشته و کباب کوبیده هم صفی طولانی در مقابل غرفه خوراک ایرانی درست کرد و برای بسیاری خاطره انگیز شد.
هنرمندان ایرانی هم با اجرای چند قطعه موسیقی در این فستیوال شرکت کردند
بخشی از موسیقی محلی که با سازهای دف و دهل اجرا گردید با استقبال فراوان روبرو شد 


این جشنواره در روز یکشنبه, شانزدهم اکتبر در پارک بزرگ و زیبای رما استریت و در یک روز زیبای بهاری, برگزار گردید.

۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه

بازار پر رونق "کش" در دوران طلایی ولایت



از روزی که مقام مطلقه رهبری واژه  "کش" را وارد ادبیات سیاسی و فقاهتی شان کردند, حجره های کش فروشی  با هجوم طلاب "کش جو" و شیفتگان ِ "کش مدار" مواجه شده و بر اساس گزارش بنگاه  "کش پرس" قیمت این کالای ارتجاعی  در بازار های جهانی ترقی کرده و  قیمت سهام صنایع ِ کشی به رکورد بی سابقه ای رسیده است.
برای اینکه اهمیت و تاثیر رهنمودها و فرمایشات  ایشان و نقش مسیح گونه آنها روشن تر شود, کافی است نگاهی به پیشینه و کار برد های ادبی و عملی "کش" بیندازیم.
در روزگار های پیشین, مهم ترین کاربرد فیزیکی " کش", استفاده از آن در شکل  " بند ِ تنبان" بوده است که اتفاقا به "در رفتن" هم معروف بوده , و به همین دلیل مصداقی شده است برای اشاره به کسانی که در موقع کار و زحمت کشیدن غیب شان میزند.
از همان زمانهای قدیم, "کش" لغتی اجتماعی بوده و تمایل خود را در آمیزش با پسوند ها و پیشوند های گوناگون نشان میداه و بزبان ساده, واژه ای "جورکش" بوده است, درست مثل حیوانات نجیب و "بارکش"
در روزگاران ِ خوش که فرصتی برای " سرکشیدن" جام باده پیش میامده, "دردی کش" پیمانه هم, شغل و مقامی بوده است. اگر از ترکیبات غیر اخلاقی و بی ادبانه "کش" صرف نظر کنیم, می توان به "کشیدن" دخانیات هم اشاره کرد که در مورد عامه مردم, غالبا سیگار بوده و در مورد حضرت آقا احتمالا چیز های دیگر.
از توانایی های دیگر کش, انعطاف پذیری ذاتی آن است, چه در فرم فیزیکی و چه از نظر ادبی و لغوی, قابلیتی در حد خانواده فنری لاریجانی. بعنوان مثال, کش می تواند با فعل " رفتن" ترکیب شده و اصطلاح ِ محترم  "کش رفتن" را خلق کند و در عین حال توانایی آن را دارد که با فعل مخالفش هم بیامیزد و "کش آمدن" را بوجود آورد که  آدم را به یاد بستنی های اکبر مشتی می اندازد. و نمونه دیگر آنکه "کش" میتواند با "مکش" هم ترکیب شود و "کشمکش" را بوجود آورد, یعنی همان کاری که مقام رهبری با روسای جمهور برگزیده خودشان میکنند.
البته برای هر قاعده ای , استثناهایی هم وجود دارد, همان گونه که گوهرمراد میگفت, و کش هم از این قانون مستفنی نیست. مثلا افزودن حرف کاف در انتهای ِ اسم ِ اشیاء, آن ها را کوچک و محقر میکند, مثل قوزک  و پسرک و بادامک  و چه و چه. اما همین کاف تصغیر "کش" را به "کشک" تبدیل  میکند که هیچ ارتباطی با خودش ندارد و اگر هم داشته باشد ارتباطی است کاملا کشکی.
  در دوران طلایی امام, جنگ را "کشدار" میکردند تا "ترکش" های فراوانی نصیب امت "جورکش" بشود, و هر کسی را که در برابر تصیمات آسمانی ایشان "سرکشی" میکرد, به دار می کشیدند.
در گذشته هر کسی که طاووس میخواست لازم بود که "جورکشی" کند, اما فقط از هندوستان, اما به برکت صدور انقلاب اسلامی, امروزه از بورکینافاسو هم باید "جورکشی و نازکشی" کرد آن هم نه برای رسیدن به طاووس بلکه برای کسب پشتیبانی در سازمان ملل و دریافت سوخت هواپیماهای قراضه و هنوز هم مسافرکش.
از دیگر عملیات ِ کشی, یکی هم "سر کشیدن" است که سابقا در مورد نوشیدن چای و شربت بکار میرفت اما امروزه در مورد جام زهر. و دیگری "بالا کشیدن" است  که علی الحساب در مورد  ِ سرمایه های مملکت کاربرد روزانه دارد, و اتفاقا در همین مورد است که مقام رهبری به رسانه ها دستور میدهند که  موضوع اختلاس را "کش" ندهند تا آقایان بتوانند بقیه ثروت ها را هم  با خیال راحت "کش" بروند و داستان بنیاد مستضعفان تکرار شود.
آنچه این روزها آقای کروبی "می کشد" نتیجه "کش رفتن" لایحه مطبوعات از دستور کار مجلس بود که آن هم به دستور  فقیهی "سرکش" انجام شد.
با توجه به شرایط کنونی مملکت که بودجه ها "ته کشیده" و تحولات منطقه که دیکتاتورها را از تخت "پایین می کشد" دیگر نیازی به  " کشیدن ِ انتظار" طولانی نیست تا شاهد "سر کشیدن" جام و "پرکشیدن" دیگری باشیم.